Rokus van Blokland
Corry van Blokland Mobach

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten
Rokus volgde de opleiding Reclameontwerpen en Fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag van 1945 tot 1949. Docenten waren onder andere Gerard Kiljan, Paul Schuitema en Gerard de Vries.

Opleiding Industriële Vormgeving
Rokus volgde, nadat hij zijn studie grafische vormgeving had afgerond, vanaf 1950 de toen nieuwe opleiding Industriële Vormgeving aan dezelfde academie in Den Haag. Docenten hierbij waren onder andere Gerard Kiljan, Cor Alons en Gerrit Rietveld. Rokus studeerde in 1953 af als eerste gediplomeerd industriële vormgever van Nederland.

Rietveld formuleerde een opdracht voor het ontwerpen van speelgoed; ‘Speelgoed waarbij de verpakking een onderdeel van spel wordt’. Dit in tegenstelling tot wat in die tijd gangbaar was, waarbij speelgoed verpakt was in een doos die vaak weggegooid werd en geen onderdeel was van het spelen.

Rokus bedacht een blokkenwagen die geheel uitneembaar was. De wielen waren aan één kant los van de assen, waardoor de gekleurde lange blokken van de blokkenwagen deel werden van het spel. Rokus schrijft over deze blokkenwagen: 'Een wagen van blokken waar je de blokken in kunt opbergen. Als de wagen uit elkaar gehaald is, heb je lange blokken om verder mee te bouwen, een brug, een dak. . . En als je ophoudt met spelen wordt het weer een wagen met blokken. Je brengt iets op gang en de rest volgt vanzelf.'
De voor de opdracht van Rietveld ontworpen blokkenwagen werd in 1954 aangepast en door Sio in productie genomen.



1952 Blokkenwagen

Alle onderdelen van de blokkenwagen maken deel uit van spel.

1952 Ontwerp televisie

De witte kap is afneembaar (gemakkelijke reparatie). 2 luidsprekers, links en rechts voor hoge en lage tonen.

1952 Ontwerp kookplaat
1953 Ontwerp radio met luidsprekerbox

Door scheiding van toestel en luidspreker zijn meerdere combinaties mogelijk.


1953 Ontwerp Radio



1953 Pakhuis

1953 Pakhuis
Uit Goed Wonen nr 10, 1953:
De taak die de ontwerper zich stelde, was het vergroten van de speelmogelijkheid, die bij de bestaande modellen uiterst gering is.
1 Het huis is open, het kind kan er met zijn handje in...
2 Het uitstekende dak wekt de indruk van beslotenheid, het moet het nat regenen van de auto's tijdens het laden en lossen voorkomen.
3 De takel is afneembaar en kan ook op een auto geplaatst worden (takelauto).
4 De vloer waarop de takel zit kan uit het pakhuis geschoven worden en bv als kade dienst doen.
5 De auto's zijn uitneembaar, de blokjes zijn ook pakkisten.
6 De benedenruimte is bestemd voor garage en kan met een kettinkje worden afgesloten.


1953 Zeepbakje
Het Instituut voor Industriële Vormgeving schreef in 1953;
De ruime gaten laten verdamping van het vocht aan de onderzijde toe, terwijl - zoals bij langdurig gebruiksproeven door de ontwerper werd ondervonden - er toch geen 'lekken' van het bakje optreedt. Het tweede bezwaar [het aan de voorkant vies worden van het zeepbakje] werd opgeheven doordat de voorkant bij dit nieuwe model is verdwenen en de bodem schuin werd omhoog gebracht.

Rokus ontving voor dit ontwerp de hoogste aanmoedigingsprijs van het Instituut voor Industriële Vormgeving in Amsterdam.

1953 Zeepbakje

Foto: Bob de Wit

1953 Ontwerp straalkachel

Uit één metaalplaat gebogen straalkachel.


1952 Object

Schilderij van object
Formaat: 25 × 47 cm

1952 Ruimtelijk object

Formaat: 50 × 50 × 50 cm
Foto: Ron van Blokland

1953 Constructie stoel

Uitneembare stoel waarvan de elementen in een doos passen.

1952 Draadstoel

De constructie bepaalt de vorm.

1952 Ontwerp draadmeubels


1953 Ontwerp Zwart Wit tafels

Twee gelijkbenige driehoeken die samen een vierkant kunnen vormen. Onderstel van gebogen draad die de punten ondersteunen.

1953 Draadconstructie driehoektafels


1952 Draadconstructie boekenrek

De boekenplank drager is gemaakt van draad. Meerdere dragers kunnen onder elkaar gehangen kunnen worden waardoor een boekenkast ontstaat. De boekenplank kan van verschillend materiaal zijn.

2013 Rokus en Corry

Rokus en Corry met de CIV blokkenwagen.
Foto: Ron van Blokland